matkalyhty.fi
Kuvassa yllä Helsingin Pääpostitalon Mannerheimintien puoleinen julkisivu. Keltasävyinen, funktionalismia edustava rakennus on Kaarlo Borgin, Jorma Järven ja Erik Lindroosin suunnittelema ja valmistunut vuonna 1938. - Kuvaaja Tapio Mustasaari, 2.7.2003. - Kuva Postimuseo.

Postikortti

Kauneimpia postikortteja suomenlippuineen ja hyvin kauniine postimerkkeineen edustaa postikortti Helsingin Olympilaisten ajalta. Kaunis erikoispostileima Helsingin kisojen avajaispäivältä (19.7.1952). Postikortissa on neljä olympiapostimerkkiä (pikajuoksu, jalkapallo, Olympiastadion ja uimahyppääjä). - Kuva Urheilumuseo.

Suomen postilaitoksen historia

Postin historia on maamme sivistyshistoriaa

Syyskuun 6 päivänä 1638 silloinen maamme ruotsalainen kenraalikuvernööri vahvisti Suomen ensimmäiset viralliset postitaksat. Siitä päivästä lähtien lasketaan Suomen postilaitoksen historia alkaneeksi.

Suomalainen posti palveli syntyessään ja vielä kauan sen jälkeenkin valtakunnan hallituksen, virkamiesten ja säätyläisväen kirjeenvaihtotarvetta. Erämaan luontoisessa maassa kuljettivat talonpojat aluksi tiettömiä taipaleita jalan juosten ja myöhemmin ratsain valtaherrojen käskykirjeitä, jotka olivat lähteneet Tukholmasta ja siirtyneet Pohjanlahden pohjoispäässä asti suomalaisten huostaan. Ne saatettiin perille Turkuun tai Viipurin kautta Ruotsin eteläisille suurvalta-alueille Inkerinmaahan.

Ahvenanmeren yli joutuivat sitkeät kalastajat myrskyjä ja talven jäitä vastaan kamppaillen ylläpitämään silloista pikalinjaa, joka Turun ja Porkkalan kautta suuntautui Suomenlahden ylitse Tallinnaan.

Vasta myöhään posti muodostui laitokseksi, jota varsinainen kansa kykeni käyttämään ja tarvitsemaan. Postin historia onkin sen vuoksi itse asiassa maamme sivistyshistoriaa. Se on toisaalta aukonut uria teollisuuden, liikenteen ja kansanvalistuksen kehitykselle, toisaalta se on seurannut tuota kehitystä silloin, kun muut tekijät ovat kiihdyttäneet yleisen kehityksen vauhtia.

Postilaitoksen kehitys tuki omalta osaltaan voimakkaasti kansan syvien rivien valistustoimintaa sen jälkeen, kun lukutaito yleistyi ja posti muuttui viranomaisten käskykirjeiden kuljettajasta kansan kirjeenvaihdon ja erityisesti painetun sanan välittäjäksi.



Postiratsukko

Postimme aloitti 1638 jalka-, eli käytännössä juoksupostina (jos vain postirenki jaksoi juosta) - mutta jo 1646 siirryttiin ratsupostiin. - Kuva Copyright © Florian Hardwig - Creative Commons Attribution NonCommercial ShareAlike.

Postiljooni

Suomalaisten postimerkkien käyttökieltoa vastaan protestiksi valmistettu rasian kansi. A.B. Lilius & Hertzberg O.Y., 1900–1901. - Helsingin kaupunginmuseo.

Vaikeuksien kautta voittoon

Vuoteen 1809 saakka Ruotsista saneltiin pitkälle se, miten postinkulku piti Suomessa hoitaa. Toimintamuodot meillä olivat siten samat, kuin Ruotsissakin. Myös 19:llä vuosisadalla, kun kuuluimme Venäjän valtakuntaan, jatkuivat aluksi pääasiassa entiset toimintamallit. Myöhemmin tilanne muuttui ja autonomian loppuvaiheissa, sortokaudella, Venäjä halusi ottaa täyden määräysvallan postimme toiminnasta itselleen, eli venäläistää sen. Tämän seurauksena postilaitoksemme kehitys tyrehtyi ja laitos jäi suuresti jälkeen silloisten länsimaiden postioloista.

Maamme postilaitos joutui kohtaamaan suuriakin vaikeuksia niissä erilaisissa ja monivaiheisissa kohtaloissa, kuten vaikkapa isonvihan kauhuissa, joissa maassamme elettiin ennen itsenäisyyden aikaa. Vasta sitten, kun Suomi itsenäistyi ja pääsi vapaana kahleistaan sivistysvaltojen joukkoon, saattoi postilaitoskin todella alkaa kehittyä. Vuosikymmenten myötä siitä tulikin yhä tärkeämpi yhteiskunnallinen laitos.



Lähteet
*Posti- ja lennätinmuseo, Fennada Junior elokuva
*Postimuseo
*Suomi kautta aikojen, Valitut Palat
*Kansakunnan historia, WSOY
*Äänekoski: Koiviston museotie
*Kodin suuri tietosanakirja, Weilin+Göös
*Spectrum, WSOY
*Suomen Sosialidemokraatti NO 238/1938: 300 vuotta postinkuljetusta Suomessa
*Helsingin Sanomat NO 239/1938: Suomen postilaitos 300-vuotias
*Aamulehti NO 237/1938: Suomen postilaitos 300-vuotias
*Wikipedia
*Christer Kuvaja: Postvägen över Åland och dess betydelse 1809–1914
*Postimies lehti, NO8-9/1938: Postiljoonin aseistus, kuriirikello
*Postimies lehti, NO8-9/1931: Hyvän postiljoonin ominaisuudet
*Postimies lehti, NO11/1937: Postitorvi
*Postimies lehti, NO1/1906: Postitorvi
*Aamulehti NO338/1936: Postitorvi
*Uusi Aura NRO 39/1906: Postitorvi
*Vaasa NO83/1933: "Postimerkki" ja "postisarvi"
*Keijo Virtamo: Otavan musiikkitieto - Otava (luonnontorvi ja luonnonsävelet)
Tampereen postitalo

Tampereen postitalo 1971. Arkkitehti Veikko Malmion suunnittelema rakennus edustaa tyyliltään betonibrutalismia. - Kuvaaja E.M. Staf, kuva Vapriikin kuva-arkisto.